Atmosferik Motor Nedir? Turbo Motorla Farkı Nelerdir?

Atmosferik Motor Nedir? Turbo Motorla Farkı Nelerdir?

Atmosferik Motor, içten yanmalı bir araç motor ünitesidir. Çevresinden aldığı havayı kullanan motor, ortam basıncında çalıştığı için atmosferik ismiyle anılmaktadır.

Atmosferik motorlar için, tüm oksijen ihtiyacı dış ortam havasından sağlanmaktadır. Bu nedenle, turbolu motorlarda olduğu gibi ek bir hava basma sistemi gereksizdir. Atmosferik motorlar, geleneksel içten yanmalı motorlar arasında uzun süredir kullanılan ve basit tasarımlarıyla bilinen bir türdü

Bu içeriğimizde Atmosferik Motor Nedir? Avantajları nelerdir? Dezavantajları nelerdir? Turbo motorla farkı nedir? Gibi sorulara yanıt vererek Kıyı Otomotiv olarak detaylı bir inceleme yapacağız.

Atmosferik Motor Nedir?

Atmosferik motor, içten yanmalı motorların bir türüdür ve ismini aldığı özellikle, çalışma prensibine dayanır. Oksijeni dış ortam havasından alır ve bu oksijenle yakıtı içerideki yanma odasında yakarak güç üretirler. 

Adından da anlaşılacağı gibi atmosferik motor, turboşarj veya süperşarj gibi ekstra bir hava basma sistemi kullanmadan çalışırlar, bu nedenle “atmosferik” olarak adlandırılırlar.

Atmosferik motorlar, daha basit bir tasarıma sahiptirler ve turbolu motorlara kıyasla daha az karmaşıklık içerirler. Bununla birlikte, atmosferik motorlar genellikle alınan havanın yoğunluğunun sınırlı olması nedeniyle daha düşük güç ve tork üretme eğilimindedirler. Ancak, düşük devirlerde daha iyi bir tork karakteristiğine sahip olmalarıyla bilinirler.

Bu motor tipi, otomobil endüstrisinde uzun bir geçmişe sahiptirler ve hala birçok araçta kullanılmaktadırlar. Özellikle, günlük sürüş ve düşük performans gerektiren uygulamalarda tercih edilebilirler.

Atmosferik Motor İyi Mi?

Atmosferik motorlar, basit çalışma şekli; dayanıklılık ve daha uygun fiyatlı olmasından dolayı iyidir. Tüp (LPG) takılmaya uygundur ve diğer motor tiplerine göre daha az sorunludur. Yakıt tüketimi konusunda oldukça tutumludur.

Atmosferik Motor Çok Mu Yakar?

Atmosferik motorların yakıt tüketimi genel itibariyle düşük olsa da birçok farklı faktöre bağlı olarak değişebilir. LPG takılı olan bir atmosferik motor, diğer motor ünitelerine göre daha az yakar. Yine de motor ünitesinin ürettiği güç ve tork değerine göre bir aracın çok mu yoksa az mı yakacağı değişir.

Atmosferik Motor Nasıl Çalışır?

Atmosferik motorlar, içten yanmalı motorların bir türüdür ve çalışma prensibi genellikle dört zamanlı bir motorun tipik işleyişine dayanır. Atmosferik motora kontak vurulduktan sonra sırasıyla emme; sıkıştırma, yakıt enjeksiyonu, yanma ve egzoz devreye girerek çalışır.

Atmosferik motorun dört zamanlı tipik çalışma şekli:

  • Emme işlemi: Pistonun aşağı doğru inmesiyle emme işlemi başlar. Bu sırada, emme valfleri açılır ve piston altındaki silindir boşluğu genişler. Dış ortam havasının silindire girmesine izin verir. İçine alınan hava, hava filtresinden geçerek karbüratör veya enjektörlerden geçer ve silindirin içine giren hava-yakıt karışımını oluşturur.
  • Sıkıştırma İşlemi: Piston yukarı doğru hareket ederken, emme valfleri kapanır ve silindirdeki hava-yakıt karışımı sıkıştırılır. Silindirde yüksek bir basınç oluşmasına neden olur.
  • Yakıt Enjeksiyonu ve Yanma İşlemi: Silindirdeki hava-yakıt karışımı, buji veya ateşleme bobinleri tarafından oluşturulan elektrik kıvılcımı ile ateşlenir. Bu kıvılcım, yanma odasındaki hava-yakıt karışımını tutuşturarak yanmayı başlatır. Yanma sonucunda yüksek basınç ve sıcaklık oluşur. Pistonun aşağı doğru itilmesine ve motordan güç üretilmesine neden olur.
  • Egzoz: Pistonun tekrar yukarı doğru hareket etmesiyle, egzoz valfleri açılır ve yanma sonucu oluşan gazlar silindirden dışarı atılır.

Atmosferik Motor Özellikleri

Atmosferik olarak adlandırılan motorlar için tüm oksijen ihtiyacı dışarıdaki havadan karşılanmaktadır, bu da ekstra bir hava basma sistemi gerektirmez. Atmosferik motorlar, basit tasarımlarıyla uzun süredir kullanılan geleneksel içten yanmalı motorlardan biridir. 

Alınan havanın yoğunluğu güç üretimini sınırladığı için daha düşük güç ve tork üretme eğilimi vardır. Atmosferik motorlar, düşük devirlerde daha iyi bir tork karakteristiğine sahipken yüksek devirlerde daha az güç sağlayabilirler. 

Son yıllarda otomobil endüstrisinin, daha yüksek güç ve tork üretme potansiyeline sahip olan turboşarjlı veya süperşarjlı motorları tercih ettiğini gözlemlemek yanlış olmaz. Ancak, atmosferik motorların ekonomik ve dayanıklı olma avantajları hala devam etmektedir. 

Her türlü motorun kendi avantajları ve dezavantajları olduğundan, üreticiler kullanılan otomobilin amacına ve tasarım tercihlerine bağlı olarak farklı motor tiplerini tercih edebilirler.

Atmosferik Motor Avantajları Nelerdir?

Atmosferik motorlar, daha az karmaşık bir yapıya sahiptir. Bu basit tasarım, üretim ve bakım maliyetlerini düşürürken motorun dayanıklılığına katkı sağlar. Yüksek devirlerde daha az güç üretme eğilimi gösterirken düşük devirlerde daha iyi tork karakteristiğine sahip olabilirler.

Böylece düşük hızlarda daha iyi çekiş gücüne sahip oldukları anlamına gelir. Atmosferik motorlar, turboşarj veya süperşarj gibi hava basma sistemlerine ihtiyaç duymadıkları için daha az yakıt tüketebilirler. Bu nedenle, düşük yakıt tüketimi ve daha ekonomik bir sürüş sağlayabilirler.

Atmosferik Motor Dezavantajları Nelerdir?

Atmosferik motorlar, turboşarjlı veya süperşarjlı motorlara kıyasla yüksek güç ve tork üretme konusunda sınırlı kapasiteye sahiptir. Özellikle hızlanma ve ağır yük taşıma gibi yüksek performans gerektiren durumlarda dezavantaj olabilir. 

Dışarıdan aldığı yoğun hava ile çalışan bu motorların performansı, atmosfer basıncının yüksek rakımlarda düşmesi nedeniyle etkilenebilir. Yüksek rakımlarda atmosfer basıncının azalması, motorun güç üretimini kısıtlayarak atmosferik motorların performansında düşüşe neden olabilir.

Turboşarjlı veya süperşarjlı motorlara göre daha az güç ürettikleri için daha yüksek egzoz emisyonlarına sahip olabilirler. Bazı bölgelerde sıkı emisyon standartlarına uymakta zorlanmalarına yol açabilir. Daha düşük güç üretimi, motorun daha fazla zorlanmasına ve dolayısıyla daha fazla emisyon üretimine neden olabilir.

Atmosferik Motor ve Turbo Motor Farkları

Atmosferik motorlar ve turbo motorlar, otomobil endüstrisinde farklı güç ve performans özelliklerine sahip iki temel motor türüdür. Her birinin kendine özgü avantajları ve dezavantajları bulunmaktadır. Atmosferik motorlar, doğal emişle çalışan ve ekstra bir hava basma sistemine ihtiyaç duymayan motorlardır. Bu motorlar genellikle daha basit bir tasarıma sahiptir ve dayanıklılıklarıyla bilinirler.

Atmosferik Motor Farkları:

  • Doğal emişle çalışır, ekstra hava basma sistemine ihtiyaç duymaz.
  • Daha basit bir tasarıma sahiptir ve genellikle daha dayanıklıdır.
  • Genellikle daha düşük güç ve tork üretir.
  • Yakıt tüketimi genellikle daha düşüktür.
  • Performansı, yüksek rakımlarda etkilenebilir.

Turbo Motor Farkları:

  • Turboşarj veya süperşarj gibi ekstra hava basma sistemleri kullanır.
  • Daha karmaşık bir yapıya sahiptir ve bakım maliyetleri genellikle daha yüksektir.
  • Daha yüksek güç ve tork üretebilir.
  • Yakıt tüketimi genellikle daha yüksektir.
  • Performansı, yüksek rakımlarda daha az etkilenir.

Bu içeriğimizde atmosferik motor nedir cevabını vererek detaylı bilgileri sizlere aktardık.