Bijon Saplama Somonu Nedir? Ne İşe Yarar?

Bijon Saplama Somonu Nedir? Ne İşe Yarar?

Bijon saplama somonu, bir motorlu taşıtın tekerleklerinin merkezinde bulunan dişli somun ve vida kombinasyonudur. Çevresinde fren kampanası ve rotor boyunca uzanan dişli bağlantı materyalleri bulunur.

Tekerleği olan motorlu taşıtların çoğunda dört veya beş bijon saplaması bulunur ve aracın tekerleği, bu saplamalar ve bijon somunları aracılığıyla araca sabitlenir. Bu çiviler, lastik değişimi sırasında kullanışlıdır çünkü tekerlek doğrudan üzerine yerleştirilebilir ve çiviler sıkıldığında yerinde kalır. Bijon saplamaları, tekerlek poryasına bastırılır veya vidalanır ve her aracın spesifikasyonlarına uygun olarak tasarlanmıştır.

Peki, bijonlar olmazsa ne olur? Bu vida kombinasyonları ne işe yarar? Nasıl değiştirilir?

Bijon Saplaması Nedir?

Kısaca bijon saplaması, motorlu bir aracın tekerleklerini arabaya bağlı olmasını sağlayan dişli vidalardır. Araçlarda standart bir parça olarak bulunur ve jantların doğru konumda kalmasını sağlamak açısından kritik bir rol oynar. 

Somunlar, jantların yerinde sabit kalmasını sağlayarak tekerlek dönüşleri sırasında güvenliği artırır. Aynı zamanda tekerleklerin düzgün bir şekilde oturmasını da temin ederler. Eğer bijon saplama somunları doğru şekilde sıkılmazsa, tekerlekler uygun konumda oturmaz ve aracın kontrolü kaybedilebilir.

Bijon saplama somunları, araçların yüksek hızlarda hareket ettiği yarış ve performans etkinliklerinde de büyük bir öneme sahiptir. Bu somunların sağlam bir şekilde sıkılmış olması gerekir. Ayrıca, bu somunlar sıklıkla değiştirilir. Özellikle yarış ve performans etkinliklerinde somunların gevşeme riski olduğundan, somunlar daha sık kontrol edilir ve yenisiyle değiştirilir.

Bijon Nereye Takılır?

Bijonlar, bir aracın tekerleklerini aracın tekerlek göbeğine sabitlemek için kullanılan bağlantı elemanlarıdır. Genellikle tekerlek hub’ına (tekerlek göbeği) vidalanır veya bastırılır. Bu bağlantı elemanları sayesinde aracın tekerlekleri güvenli bir şekilde araç gövdesine bağlanır. Tekerleklerin düzgün bir şekilde yerine oturması ve sabitlenmesi, sürüş güvenliği ve performansı için kritiktir.

Bijonlar, tekerlekleri sabitlemek için kullanılan somunlar ve civatalarla birlikte çalışırlar. Tekerlek değişimi veya bakımı sırasında, bijonlar uygun şekilde sıkılarak tekerleklerin sağlam bir şekilde takılması sağlanır. Bu işlemi genellikle araçların lastik değişimi sırasında ya da tekerlek bakımı gerektiren durumlarda gerçekleştirilir.

Bir aracın tekerleklerini güvenli bir şekilde sabitlemek, sürüş güvenliğini ve aracın genel performansını etkileyen önemli bir unsurdur.

Bijon Kaç Nm ile Sıkılır?

Bijon, aracın sahip olduğu jant ve tekerleklerde tork anahtarı ile sıkılır. Bijon somununun sıkılması, her aracın tork değerine göre değişir. Her araç veya tekerlek için belirlenmiş olup, bijonların uygun bir şekilde sıkılması için gereken kuvveti belirtir. 

Değer, cıvataların sürüş sırasında maruz kaldığı stresi tolere edebilmelerini ve tekerleği güvenli bir şekilde tutabilmelerini sağlamak amacıyla önemlidir. Eğer vidalar yeterince sıkı değilse, sürüş sırasında gevşeme riski taşırlar. 

Aracın kitapçığında, tekerleğinde ve jant üzerinde yazan tork değerine göre bijon Nm oranlarına göre ayarlanır. Normal motorlu bir aracın bijonu 110 Nm ila 120 Nm ile sıkılır. Araç için öngörülen tork değerini bulduktan sonra 110 Nm ila 120 Nm arasındaki bir değerde bijon somunlarını rahatlıkla sıkabilirsiniz.

Bijon Saplama Somunu Ne İşe Yarar?

Bijon saplama somunu, genellikle tekerlek takıldığında kullanılan bir donanım parçasıdır. Temel görevi, tekerleği somunu üzerine sıkıca sabitlemek ve yerinde tutmaktır. Bu somunlar, tekerleği janta sabitleyen bijonlara ek olarak kullanılır ve tekerlek montajını sağlamlaştırır. İşlevsel olarak, bijon saplama somunu, tekerlek montajının güvenli ve sağlam bir şekilde tutulmasını sağlamak için önemlidir.

Bijon saplama somunları genellikle araç üreticisi tarafından belirlenen belirli bir tork değeriyle sıkılır. Bu, somunun ne kadar sıkı olması gerektiğini belirler ve tekerleğin düzgün bir şekilde takılıp sabitlenmesini sağlar. Doğru sıkma torku, tekerlek montajının güvenliğini artırır, aşınmayı önler ve sürüş esnasında oluşabilecek sorunları minimize eder.

Bijon saplama somunları, genellikle aracın tekerlek değişimi, rotasyonu veya bakımı sırasında kullanılır. Bu somunların doğru bir şekilde sıkılması, sürüş güvenliğini artırır ve tekerleklerin düzgün çalışmasını sağlar.

Bijon Saplama Somunu Ölçüleri Nelerdir?

Araçların tekerlek montaj sistemlerinde kullanılan bijon saplama somunları, çeşitli ölçülerde ve metrik vida boyutlarında tasarlanmıştır. Genellikle dört adet, göbek saplamalarının üzerinde sabitlenen tekerleklerde 13 adet bijon somunu bulunur. Bu somunlar ve cıvatalar, farklı diş yapısı ve anahtar ebatlarına sahiptir.

Genel olarak ortalama Bijon saplama somunu ölçüleri;

  • M10×1,25: M10 metrik vida çapına ve 1,25 mm diş aralığına sahip bijon somunu.
  • M12: Adım aralıkları 1,25 mm, 1,5 mm veya 1,75 mm olan M12 bijon somunları.
  • M14: Adım aralıkları 1,25 mm, 1,5 mm veya 2 mm olan M14 bijon somunları.
  • M16×1,5: M16 metrik vida çapına ve 1,5 mm diş aralığına sahip bijon somunu.

Bijon somunları ve cıvataları, tekerleği belirli bir çapta dairesel bir eksende sabitlemek için kullanılır. Bu eksene “bijon aralığı” veya “eksen çapı” (PCD[1]) denir ve her tekerleğin üzerindeki bijon sayısı ile birlikte bu aralığın çapı şeklinde belirtilir. Örneğin, 4×98 (dört bijon, bijon aralığı 98 milimetre) veya 6×139,7 (altı bijon, bijon aralığı 139,7 milimetre) gibi ifadeler kullanılır.

Otomobillerde, hafif ticari araçlarda ve motosikletlerde genellikle üç, dört veya beş adet bijon somunu ve cıvatası kullanılırken, ticari araçlarda, SUV’lerde, ağır vasıtalarda, iş makinelerinde ve askeri araçlarda beşten fazla (çoğunlukla 12’ye kadar) bijon somunu kullanımı oldukça yaygındır.

Bijon Saplaması Değişimi Fiyatı 2024

Güvenlik ve sürüş performansı açısından kritik öneme sahip olan bijon saplaması, araçların tekerlek montaj sistemlerinde önemli bir rol oynar. Bijon saplaması değişimi, aracınızın güvenliği ve dayanıklılığı için önemli bir bakım prosedürüdür. Yeni yılda bu hizmetin maliyetleri çeşitli faktörlere bağlı olarak değişiklik göstermektedir.

Bijon saplaması değişiminde kullanılan bijon vida fiyatları yaklaşık olarak 75 TL ila 150 TL arasında değişir. Bijon saplaması değişimi fiyatı yaklaşık olarak 1000 TL ile 1500 TL’dir. Fiyatlar, aracınızın marka ve modeline, kullanılan malzemelere, servis sağlayıcısının konumuna ve işçilik süresine göre değişiklik gösterir.

Kıyı Otomotiv plazada 0 km ve 2. el otomobil piyasasında verdiği teknik servis hizmetinden yararlanarak servis formu doldurabilirsiniz. Aracınızda meydana gelen sorunları Kıyı Otomotiv kalitesiyle güvenle giderebilirsiniz.

Bijon Saplaması Neden Kırılır?

Güvenli bir sürüş deneyimi için önemli bir rol oynayan bijon saplamaları, tekerlek montaj sistemlerinin kilit parçalarından biridir. Zamanla veya yanlış kullanım sonucu bijon saplamaları kırılabilir.

Bijon saplamasının kırılma nedenleri.

  • Aşırı sıkılma
  • Tork değerinin üzerinde kuvvet uygulama
  • Derin, çukur, kaza veya teker/jant değişimi
  • Paslanma
  • Kalitesiz ve yanlış bijon kullanımı

Bijon saplamalarının doğru bakım ve kullanımıyla, sürüş güvenliğinizi artırabilir ve olası kırılma riskini en aza indirebilirsiniz. Kıyı Otomotiv Teknik Servisi, kaliteli hizmet anlayışı ve müşteri memnuniyeti odaklı çalışmasıyla öne çıkan bir otomotiv servisidir. Araç bakımı ve onarımı konusunda güvenilir bir ortak arayanlar için Kıyı Otomotiv, teknik sorunlarınıza uzman bir çözüm sunma taahhüdüyle hizmet vermektedir.

Bijon Saplaması Nasıl Değiştirilir?

Aracınızın güvenliği ve performansı, birçok faktörün düzenli bakım ve onarıma tabi tutulmasına bağlıdır. Tekerlek montaj sistemlerinde önemli bir parça olan bijon saplaması, zaman içinde aşınabilir veya hasar görebilir. Bijon saplamasını değiştirmek, sürüş güvenliğinizi artırmak adına önemli bir adımdır.

Bir aracın bijon saplaması nasıl değiştirilir?

  • Bijon somunları gevşetilir.
  • Araç yukarı kaldırılır.
  • Bijon somunları sökülerek tekerler çıkarılır.
  • Fren kaliperi sökülür.
  • Fren rotu yerinden ayrılır.
  • Kırık saplama tespit edilir ve çıkarılır.
  • Yeni bijon saplaması monte edilir.
  • Fren kaliperi ve rotu tekrar takılır.
  • Tekerlek yerine oturtulur.
  • Bijon somunları sıkılır.
  • Araç yere indirilir.

Bijon saplaması değişimi süreci oldukça pratik ve adım adım uygulanabilir. Ancak, her zaman doğru aletleri kullanmak, talimatları dikkatlice takip etmek ve gerektiğinde uzman bir yardım almak önemlidir. Aracınızın tekerlek montaj sistemine düzenli bakım yapmak, uzun ömürlü ve güvenli bir sürüş deneyimi sağlamanın anahtarıdır.