Otomatik Şanzıman Arıza Belirtileri (10 Belirti)

Otomatik Şanzıman Arıza Belirtileri (10 Belirti)

Otomatik Şanzıman Arıza Belirtileri (10 Belirti)

Otomatik şanzıman arıza belirtileri, hız değiştirme kutusu üzerinde meydana gelir. Otomatik şanzıman arızaları, direkt olarak şanzıman beyninden de kaynaklanabilir. Aracın kritik parçalarından olan şanzımanın arızalanması büyük masraflara yol açabilir.

En yaygın görülen otomatik şanzıman arıza belirtileri:

  1. Şanzımanın vitesleri okumaması.
  2. Düşük viteslerde gaz kesmesi.
  3. Düşük viteslerde ses çıkarması.
  4. Vites kayması.
  5. Dişlilerde tekleme ve sallanma.
  6. Vitesi görmemesi.
  7. Kalkış vitesinde titreme.
  8. Vitesin geri kaydırması.
  9. Şanzımanın uğultu yapması.
  10. Düşük viteslerde vuruntu yapması.

Bu içeriğimizde 10 otomatik şanzıman arıza belirtileri konusuna değineceğiz.

Şanzımanın Vitesleri Okumaması

Şanzımanın viteslerinin doğru şekilde algılanmaması, araç sahipleri için can sıkıcı ve potansiyel olarak tehlikeli bir sorun olabilir. Bu durumun altında yatan nedenlerden biri, şanzıman yağının eksik veya kirlenmiş olması olabilir. Şanzıman yağı, vites geçişlerinin düzgün şekilde gerçekleşmesi için kritik bir faktördür. Eğer yağ eksikse veya kirlenmişse, vites değişimleri zorlaşabilir veya tam olarak geçiş yapmayabilir.

Öte yandan vites kablosu veya bağlantılarında meydana gelen sorunlar da benzer sonuçlara yol açabilir. Özellikle kabloların gevşemesi, kırılması veya bağlantı noktalarındaki hasarlar, vites değişimlerinin düzgün şekilde gerçekleşmesini engelleyebilir. Modern araçlarda bulunan şanzıman sensörleri de arızalı olabilir. Bu sensörlerin işlevsiz hale gelmesi, şanzımanın vitesleri algılamasını veya değiştirmesini zorlaştırabilir.

Vites mekanizmalarında aşınma veya hasar olması da benzer sorunlara yol açabilir. Özellikle vites koluna veya bağlantı elemanlarına bağlı parçalarda meydana gelen aşınma, vites değişimlerinin düzgün şekilde yapılmasını engelleyebilir. Aracın elektrik sisteminde meydana gelen sorunlar da vites problemlerine neden olabilir. Bunlar arasında kabloların bağlantılarında sorunlar, sigorta kutusundaki arızalar veya anahtar sistemi sorunları yer alabilir.

Düşük Viteslerde Gaz Kesmesi

Düşük viteslerde gaz kesilmesi, aracın düşük hızlarda veya düşük viteslerde ilerlerken motor gücünün aniden kesilmesi durumunu ifade eder. Otomatik şanzıman sorununun belirtisi olabilir. Bu durum, ani hız değişiklikleri sırasında ortaya çıkabilir.

Araç hızlanırken veya yavaşlarken, şanzıman beklenmedik bir şekilde gücü keser. Aynı zamanda, düşük viteslerde aracın titremesi veya sarsıntılar hissedilmesi de bu sorunun bir işareti olabilir. Motorun uygun olmayan devirde çalışması da bu durumu destekler.

Araç düşük viteslerdeyken motorun hızlanması veya yavaşlaması beklenenden farklı olabilir. Şanzımanın içindeki bileşenlerde aşınma veya hasar olduğunu gösterebilir. Bu nedenle, düşük viteslerde gaz kesilmesi yaşandığında, aracın bir uzman tarafından kontrol edilmesi önemlidir.

Düşük Viteslerde Ses Çıkarması

Düşük viteslerde ses çıkarması, araç düşük hızlarda veya düşük viteslerde ilerlerken duyulan anormal seslerin bir işareti olabilir. Bu durum, genellikle şanzıman veya diğer mekanik bileşenlerde bir sorun olduğunu gösterir. 

Araçtan gelen sesler genellikle metalik veya mekanik bir tınıya sahip olabilir; vuruntu veya vurma sesleri, dişlilerin uyumsuzluğundan kaynaklanabilir. Tıkırtı veya çıtırtı sesleri ise şanzıman veya diğer aktarım parçalarındaki aşınma veya gevşeklikten kaynaklanabilir. Aracın düşük hızlarda ilerlerken zıplaması veya titremesi de iç parçalardaki sorunları işaret edebilir. Bu sesler genellikle sürüş sırasında belirginleşir ve aracın performansını olumsuz etkileyebilir.

Vites Kayması

Aracınızın vitesten aniden çıkması veya çekiş kaybı yaşaması ciddi bir güvenlik endişesi doğurabilir. Özellikle direksiyon başındayken şanzımanın beklenmedik bir şekilde vites değiştirmesi ve normalde gaz vermeniz gereken bir durumda olmanız, oldukça endişe verici bir durumdur.

Aracınızın bilgisayarı, şanzımana vites değişikliklerini yönlendiren sinyalleri gönderir. Eğer bu sinyaller doğru şekilde iletilmiyorsa, şanzımanın beklenen performansı göstermesini engelleyebilir. Vites kayması güvenlik açısından ciddi bir sorundur. 

Eğer aracınızın otomatik şanzımanı beklenmedik vites değişimleri yaşıyorsa, hemen bizimle iletişime geçin veya servisimize uğrayın. Kıyı Otomotiv, Renault ve Datça marka otomobillerde yetki servis güvencesiyle hizmetinizdedir.

Dişlilerde Tekleme ve Sallanma

Otomatik şanzıman, aracınızın sorunsuz bir şekilde vites değiştirmesini sağlar. Vites değişimleri sırasında herhangi bir gıcırdama, kayma veya sallanma gibi belirtiler hissetmemelisiniz. 

Bu sorunlar başlangıçta önemsiz gibi görünebilir, ancak ihmal edildikçe daha da kötüleşebilir. Dolayısıyla bu belirtileri fark ettiğinizde dikkat etmek önemlidir çünkü sorunlar zamanla artabilir. Arabanız vites değiştirirken belirgin sarsıntılar hissediyorsanız, bunun servis gerektiren bir durum olduğunu bilmelisiniz. Şanzıman dişlilerine zarar verme olasılığı vardır.

Otomatik şanzıman arızaları ciddi ve zamanında müdahale edilmesi gereken sorunlardır. Aracınızı en yakın otomatik şanzıman servisine götürmek, olası hasarları önlemek ve güvenliği sağlamak için önemlidir.

Vitesi Görmemesi

Aracın belirli bir vitese geçmemesi veya vitesi görmemesi, otomatik şanzımanın normal işleyişini etkileyen bir sorundur. Vites değişimlerinde gecikmeler, aracın boşta kalması veya anormal sesler gibi belirtilerle kendini gösterebilir. 

Otomatik şanzıman arızaları içerisinde aracın vitesi görmemesinin nedenleri:

  • Şanzıman yağı seviyesinin düşük olması veya kirlenmiş olması.
  • Şanzıman debriyajının aşınması veya hasar görmesi.
  • Vites kablolarında kırılma veya gevşeklik.
  • Şanzıman kontrol ünitesinde (TCU) bir arıza.
  • Şanzıman sensörlerinde arıza veya bozulma.

Şanzıman vitesi görmeme sorunu altında yatan olası nedenler arasında şanzıman yağı seviyesinin düşük olması, debriyaj sorunları, kablo kırıklıkları, kontrol ünitesi arızaları veya sensör problemleri yer alabilir. Vitesi görmeme sorunu, aracın normal işleyişini etkileyen ciddi bir işlevsellik problemidir ve erken teşhis edilmesi ve onarılması önemlidir.

Kalkış Vitesinde Titreme

Aracın kalkış vitesinde titreme hissi, genellikle şanzıman veya bağlantılı parçalarda bir sorun olduğunu işaret eder. Sürüş deneyimini olumsuz etkileyebilir ve çeşitli belirtilerle kendini gösterebilir. Özellikle kalkış sırasında hissedilen titreme, aracın düzgün bir şekilde hareket etmesini engelleyebilir ve sürücüyü endişelendirebilir.

Titreme belirtileri arasında aracın titremesi veya sarsılması, direksiyonun titremesi, motorun anormal sesler çıkarması veya vites geçişlerinde zorluk yaşanması bulunabilir. Şanzımanın içindeki bileşenlerde aşınma, yağ seviyesinin düşük olması, şanzıman montajında gevşeklik veya debriyaj sorunları gibi çeşitli nedenlerden kaynaklanabilir.

Vitesin Geri Kaydırması

Aracın vitesin geri kaydırması, en yaygın otomatik şanzıman arızaları içerisinde yer alır. Araç geri vitese takıldığında geriye doğru hareket edebilir. Durması gereken fonksiyonu yerine getiremeyebilir.

Geri kaydırma belirtileri, aracın geriye doğru hareket etmesi için gerekli olmayan bir zamanda geri vitese takılması veya geriye doğru hareket ederken anormal bir ses veya titreşim gibi olabilir. Bu tür bir sorunun altında yatan nedenler arasında şanzıman kontrol ünitesinde bir arıza, vites kablolarında kırılma veya gevşeklik, debriyaj sorunları veya şanzıman dişlilerinde aşınma yer alabilir.

Şanzımanın Uğultu Yapması

Aracın şanzımanında uğultu yapması, şanzımanın içindeki parçalarda aşınma veya hasarın bir işaretidir. Şanzıman uğultusu aracın hareket halindeyken duyulabilir ve şiddeti genellikle aracın hızıyla artar.

Şanzımandan gelen uuğultu, şanzıman yağının düşük olması, şanzıman dişlilerinde aşınma veya hasar, rulmanlarda veya diğer iç parçalarda aşınma, gevşek veya hasarlı bir bileşen gibi çeşitli nedenlerden kaynaklanabilir. Ayrıca şanzımanın içinde yabancı cisimlerin bulunması veya şanzımanın montajında bir sorun olması da uğultuya neden olabilir.

Düşük Viteslerde Vuruntu Yapması

Aracın düşük viteslerde vuruntu yapması, şanzıman veya ilgili bileşenlerde bir soruna işaret eder. Düşük viteslerdeki vuruntu genellikle aracın hızlanması veya yavaşlaması sırasında hissedilir ve vites değişimleri sırasında belirginleşebilir.

Şanzımanın vuruntu yapması, şanzıman yağının düşük olması, şanzıman debriyajının aşınması veya hasarı, vites dişlilerinde aşınma veya bozulma, vites kablolarında kırılma veya gevşeklik gibi çeşitli nedenlerden kaynaklanabilir. Şanzıman kontrol ünitesinde bir arıza veya şanzıman montajındaki bir sorun da bu tür vuruntulara neden olabilir.

Otomatik şanzıman arıza belirtileri için Kıyı Otomotiv servisimize bekliyoruz. Otomatik şanzıman arızaları, üzerine düşülmez ve bakılmazsa motor masrafından daha pahalıya tamir edilebilir.