Supercharger Nedir? Nasıl Çalışır?
Supercharger olarak bilinen blower, bir hava pompasıdır. İçten yanmalı motordan daha fazla güç almak için kullanılır. Mekanik olarak gücünü ve etkisini doğrudan motordan alır. Aracın beygir gücünde ve torkunda ciddi veriler alınmasını sağlar.
Bu içeriğimizde Supercharger nedir? Supercharger nasıl çalışır? Tek tek detaylı olarak anlatılacaktır.
Supercharger (Kompresör) Nedir?
Supercharger veya diğer adıyla kompresör, motorun krank miline bağlı olarak çalışan bir sistemdir. Motor çalıştığında, krank mili supercharger’ı döndürür ve bu döngü, havayı sıkıştırarak motora iletilmesini sağlar.
Supercharger, halk arasında hava pompası olarak bilinir. Motordan daha fazla güç elde etmek için tasarlanmıştır. Bu cihaz, motorun sağladığı mekanik enerji ile çalışır. Supercharger motorun krank miline bağlı kayış, dişli veya zincirler vasıtasıyla çalıştırılır.
Kayış bağlantısı en yaygın olanıdır. Bu yöntem, arıza durumunda daha az hasar yaratır ve maliyet açısından daha avantajlıdır. Turbo sistemlerde olduğu gibi, supercharger da motora gönderilen havanın basıncını ve yoğunluğunu artırarak ek güç sağlar.
Supercharger Turbo Mu?
Supercharger turbo değildir. Hava pompası görevi gören bir kompresördür. Motor performansını artırmak için tercih edilir. Turbo ile aynı görevi görse de aynı şey değildir.
Turbocharger sistemleri, egzoz gazını kullanarak motorun gücünü artırdığı için motordan güç çalmaz. Öte yandan, supercharger sistemleri doğrudan krank milinden tahrik olduğundan, motordan elde edilen gücün bir kısmını kullanmak zorundadır. Her iki sistemin de avantajları ve dezavantajları, kullanım alanlarına ve koşullarına bağlı olarak değişiklik gösterir.
Hangi sistemin tercih edileceği, sürücünün ihtiyaçlarına ve aracın kullanım amacına bağlıdır. Supercharger, anlık güç ve tork arayanlar için idealken, turbocharger daha yüksek verimlilik ve güç artışı isteyenler için uygun bir seçimdir. Her iki sistem de otomotiv dünyasında önemli bir yer tutar ve performans artırma amacıyla kullanılır.
Supercharger Hangi Araçlara Takılır?
Supercharger her araca takılabilir. Supercharger kurulumundan önce motorun sağlamlığına dikkat edilmelidir. Eğer motor yüksek kilometreli ise yenilenmesi gerekebilir. Ayrıca supercharger kullanımıyla birlikte piston kolları, pistonlar ve egzantrik mili gibi parçaların da güçlendirilmesi önemlidir.
Superchargerların takılması için belirli bir araç modeli veya markası yoktur. Her araca uygulanabilir. Performans isteyen sürücüler, turboyla birlikte supercharger sistemi kurarsa, müthiş bir performans elde edebilir.
Binek araçlar için pahalı olabilen Supercharger (SC), klasik veya uzun vadeli kullanılacak araçlar için daha uygundur. Çünkü SC sistemi ve işçiliği oldukça pahalıdır. Bunun yerine bir turbo eklenmesi daha mantıklı ve hesaplı olabilir. Supercharger, gücünü doğrudan motordan alır. Turbo ise egzoz gazlarından enerji üretir. Eklenen güç miktarına baktığımızda, aynı fiyat aralığındaki bir turbo 20 hp eklerken, supercharger genellikle 15 hp katıyor.
Supercharger Ne Kadar Güç Verir?
Superchargerların turbo sistemleri ile benzer bir işlevi olsa da, çalışma prensibi ve sağladığı güç artışı farklılıklar gösterir. Motorun krank miline doğrudan bağlı olarak çalışan bu sistem, sürücüye anında güç sunma avantajı sağlar.
Araçlarda supercharger ne kadar güç verir daha yakından bakalım:
- Binek araçlarda yaklaşık 15-20 HP
- Spor otomobillerde yaklaşık 50-100 HP
- Off-Road araçlarda yaklaşık 30-60 HP
- Turbo beslemeli araçlada yaklaşık 150-200 HP
Supercharger, doğru kurulum ve destekleyici modifikasyonlarla önemli bir güç artışı sağlayabilir. Hangi türün seçileceği ve motorun durumu, elde edilecek gücün miktarını belirleyen temel unsurlardır. Aşağıda bir superchargerin ne kadar güç vereceğini etkileyen unsurlara yer verilmiştir:
- Supercharger türü.
- Motorun durumu.
- Aracın kilometresi.
- Kurum aparatlarının durumu.
- Yazılım entegrasyonları.
- Diğer modifikasyonların yapılması.
Araçlarda supercharger veya turbodan tam performans almak için tüm bağlantılarla birlikte motor ve aksamlarının elden geçmesi gereklidir. Baştan tertemiz kurulmuş bir araçta supercharger sizi tatmin edecektir.
Supercharger Nasıl Çalışır?
Supercharger, güç üretimini doğrudan motorun krank milinden sağlayarak, yanma sonucu oluşan egzoz gazlarını kullanan turbolardan farklıdır. Bu sistem, etki miline bağlı bir kasnak etrafında dönen bir kayışla çalışır.
Etki milinin döndürdüğü dişli rotor, kompresör rotorunu hareket ettirir. Supercharger’lar, her araca uygun farklı konumlarda ve biçimlerde karşımıza çıkabilir; bu durum şaşırtıcı değildir. Temel işlevi, havayı emmek, sıkıştırmak ve emme manifolduna yönlendirmektir. Hava ile çalışan bu sistem, kasnakları motordan daha hızlı döndürür ve motorun devri ile doğrudan ilişkilidir.
Motor devri iki katına çıktığında, supercharger da hızını aynı oranda artırır. Kasnağın çapı ne kadar büyükse, elde edilecek güç o kadar yüksek olur. Daha küçük bir kasnak ise daha hızlı dönecektir. Bu nedenle, kasnak boyutunu değiştirerek supercharger’ın hızını artırabilir veya azaltabiliriz.
Turbo ile Supercharger Arasındaki Farklar
Turbo ve supercharger’ı karıştırmamak önemlidir. Her ikisi de birçok araca takılabilir, ancak emme manifoldunun sağlam olması gereklidir. Supercharger, turbo sistemine göre daha basit bir kurulum sunar. Ancak turbo kadar yüksek güç elde etmek mümkün değildir.
Turbo ile birlikte kullanıldığında etkileyici bir performans sağlamak için; piston kolları, pistonlar, egzantrik mili gibi parçaların güçlendirilmesi, silindir bloğunun sağlamlığına dikkat edilmesi ve güncellenmiş yazılım yüklenmesi gibi ekstra önlemler alınmalıdır. Eğer bu maliyetleri göz önünde bulunduruyorsanız, turbo sistemini tercih etmenizi öneririm.
Supercharger, tıpkı turbo gibi motora basınçlı hava gönderir. Ancak, bu tür bir uygulama yapmadan önce motorun güçlendirilmesi veya yüksek kilometreli araçlarda motorun yenilenmesi önemlidir.
Comments are closed